چالش خودروی برقی بدون شارژ مجهز به پنلهای خورشیدی

خودروهای هیبریدی و برقی مدتهاست که وارد بازار شده و در برخی کشورها بصورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. اما خودرویی که بدون نیاز به سوخت فسیلی، شارژ برقی و صرفا با تبدیل مستقیم انرژی خورشید به الکتریسته بتوانند حرکت کند تاکنون درحد ماشینهای تک نفره و نمایشی بوده و هنوز خودرویی معمولی به این شکل وارد بازار نشده است.

میتوان خودروی برقی داشت که از خورشید انرژی میگیرد و میتواند هزاران مایل را طی کند، میتوان قایق تفریحی داشت که عرض اقیانوس را طی کند و حتی میتوان هواپیمای فوق سبکی داشت که کره زمین را دور بزند. اینها همگی بسیار سبک، کند بوده و توان مصرفی خود را از جریان الکترونها میگیرند. پنلهای خورشیدی فقط میتوانند انرژی کافی برای حفظ جریان الکترونها را تولید کنند.

برای هر وسیله ای مثل خودرو که وزن نسبتا زیادی دارد، تعادل انرژیها اهمیت دارد. تا به امروز، تعداد کمی از خودروسازان از پنلهای خورشیدی بر روی خودرو استفاده کرده اند. اخیرا یک شرکت آلمانی با نام Sono Motors در حال نصب مجموعه ۳۳۰ عددی از سلولهای خورشیدی مونو کریستالی با راندمان بالا بر روی سقف و بدنه خودرو میباشد و قصد دارد با این کار رکورد ۲۵۰ کیلومتری خودروهای شارژ برقی را به اندازه ۳۰ کیلومتر افزایش دهد. بدیهی است این خودرو به کمک باطری lithium-ion در شب هم قابل رانندگی کردن خواهد بود. طبق ادعای این شرکت، از شارژ این خودرو برای بکار انداختن سایر تجهیزات الکتریکی همانند اره برقی تا ۳٫۷ کیلووات میتوان استفاده کرد.

استارت آپ دیگری در کشورهلند با نام LightyearOne  مدعی ساخت خودرویی شده که به تنهایی شارژ میشود و نیاز به منبع خارجی جهت شارژ آن نیست. اگرچه تاکنون چنین خودروهایی به نمایش عمومی گذاشته نشده، مشتریها حاظر به پرداخت ۱۱۹ هزار یورو برای چنین خودرویی هستند که بتواند مسافت ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر در سال را طی کند. این شرکت آگهی فروش خودروی خود را برای تحویل در سال ۲۰۲۰ در وب سایتش قرار داده.

ولی آیا چنین خودرویی قادر به حرکت خواهد بود؟ Jeremy Michalek، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه Carnegie Mellon و مدیر گروه خودروهای برقی میگوید که روی این موضوع فعلا حساب نکنید. در پاسخ به این سوال که خودروی مجهز به پنلهای خورشیدی در بازار تا چه مسافتی را میتواند طی کند، او پاسخ خود را به روش ریاضی توضیح میدهد که بطور متوسط ، در یک روز آفتابی، هر متر مربع از سطح زمین، یک کیلو وات انرژی خورشیدی را دریافت میکند. این تمام انرژی خورشیدی قابل جذب موجود میباشد. برای شرکتی مثل Sono ، که ادعا دارد در خوشبینانه ترین حالت میتواند یک چهارم انرژی خورشیدی را به الکتریسیته تبدیل کند، با تجهیز کل بدنه خودرو به پنلهای خورشیدی تنها میتواند ۸ کیلووات ساعت در روز انرژی الکتریکی تولید نماید. این انرژی میتواند برای حرکت خودرویی مثل Nissan Leaf ، با وزن تقریبی ۱٫۵ تن،  فقط برای طی مسافت ۴۰ کیلومتر کافی باشد.

طبق ادعای LightyearOne شما نیازی به شارژ خودرو در آینده نخواهید داشت. این ادعای بزرگی است.  بیشترین نسبت تبدیل سلولهای تراشه سیلیکونی برای تبدیل نور خورشید به الکتریسیته تنها ۳۳ درصد است و برای مواد غیرمعمول و با هزینه بالا، ۴۴ درصد راندمان میتوان متصور شد. بدون تحول بزرگ در تکنولوژی پنلهای خورشیدی، خودروهایی که بتوانند بدون نیاز به شارژ و تنها با جذب نور خورشید کار کنند، فوق العاده خواهند بود.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




ارسال