ورود سازندگان خودرو به سیستمهای ذخیره سازی انرژی

تعداد سازندگان عمده خودرو که در حال توسعه روشهای ذخیره انرژی هستند روز به روز در حال افزایش است. اخیرا  BMW قراردادی را برای افزودن ۵۰۰ مجموعه باطری i3 به شبکه برق انگستان به امضا رساند.  شرکت رنو نیز در حال تبدیل برخی باطریهای Zeo خود به سیستمهای ذخیره انرژی مقیاس خانگی است. و در ژاپن هر دو شرکت تویوتا و نیسان اعلام داشته اند که بزودی، سیستمهای ذخیره انرژی خود را معرفی خواهند کرد.

یک نگاه دقیق تر، دلایل خوبی را برای جهت گیری شرکت های خودرو سازی به ذخیره سازی انرژی آشکار میکند.

آینده به برق وابسته است

با بررسی میزان سرمایه گذاری شرکتهای خودروسازی در زمینه باطریها، دلیل ورود خودروسازها به توسعه سیستمهای ذخیره انرژی قدری آشکار میگردد. اخیرا فولکس واگن اعلام کرد که در سال های آینده، ۴۸ میلیارد دلار برای باطری ها صرف خواهد کرد.

آینده حمل و نقل موضوعی مهم برای شرکتهای خودرویی است. به نظر میرسد هدف آنها، به طور فزاینده ای،  ورود به حمل و نقل برقی و بدون راننده میباشد.

حال برای شرکت های خودروسازی این سوال پیش می آید که چرا فقط در اتومبیل ها؟ به هر حال، اگر بخواهید باطری را تولید کنید، چرا سایر بازارها، که نیاز مشابهی دارند، مورد توجه قرار نگیرند؟

این، دقیقا، همان کاری است که تسلا در پروژه های بزرگ در آمریکای لاتین و استرالیا، به کمک سیستمهای Powerpack  و Powerwall خود، برای خانه ها و شرکتها با موفقیت چشمگیری انجام میدهد. هدف تسلا چیزی فراتر از یک سازنده خودرو صرف است. همانگونه که آلن ماسک توضیح میدهد ” این آینده یکپارچه ای است که شما یک خودروی برقی، یک سیستم باطری خانگی Powerwall و پنلهای خورشیدی در پشت بام داشته باشید.

سایر شرکتهای خودروسازی به این می اندیشند که اگر تسلا بتواند این کار را انجام دهد، آنها نیز آن را انجام دهند پیش از آنکه بازار را از دست بدهند.

سیستمهای آینده یکپارچه و هوشمند هستند

نکته مهم دیکر، به نقل از آلن ماسک، این است که ما به سمت یک آینده ی یکپارچه میرویم. یک شبکه برق هوشمند نه تنها شامل واحد های ذخیره انرژی مستقل، بلکه شامل تجهیزاتی است که میتواند با شبکه برق در ارتباط باشد. برای مثال، خودروهای ما بیشتر از زمانی که ما را جابجا میکنند میتوانند مفید واقع شوند و در مدتی زمانی که از خودرو استفاده نمیشود به شبکه برق متصل شده و نقش ذخیره ساز انرژی را داشته باشد.

یافتن روشهایی برای ایجاد ارتباط بین خودرو وسیستم ذخیره انرژی، فوق العاده ارزشمند خواهد بود و بعنوان قابلیتی ارزشمند، به صورت یک پکیج کامل میتواند ارادئه گردد. اگر شما یک خودروی برقی تسلا یا یک سیستم ذخیره سازی Powerwall داشته باشید، احتمال بیشتری برای خرید یک محصول ازهمان تولید کننده  وجود دارد تا اینکه بخواهید آنرا از سایر رقبای تسلا خریداری کنید.

پیش بینی رشد بازار

قطعا تسلا و سایر شرکتهای خودروسازی رشد پیشبینی شده سیستمهای ذخیره سازی انرژی را دنبال میکنند. گزارشی از Markets Insider پیش بینی می کند که بازار، برای باطری ذخیره انرژی، از ۳/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۱۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ افزایش می یابد. این یعنی تقریبا  نرخ رشد سالیانه  ۳۳٫۵ درصد. اگر بازار با همین نرخ  رشد داشته باشد، تا پایان دهۀ آینده، ارزش ۱۰۰ میلیارد دلاری خواهد داشت.

 

عمر باطریها محدود است

یک حقیقت ناراحت کننده در مورد باطری های فعلی در اتومبیل های برقی این است که آنها خیلی زودتر از آنکه از بین بروند کارائی خود را در خودرو از دست میدهند.  به این مفهوم  که تعداد زیاد شارژ، تأثیر منفی بر ظرفیت ذخیره سازی باطری دارد، و با گذشت زمان، باطری ها، کارائی خود را برای خودروها از دست میدهند. این مانند داشتن یک ماشین بنزینی است که هر بار که شما باک آن را پر می کنید، حجم باک به طور مداوم کوچکتر شود.

با این حال، باطری ها هرچند پس از مدتی استفاده در خودروها کارائی خود را ازدست داده باشند، هنوز می توانند مفید باشند و برای ذخیره انرژی استفاده شوند. به عقیده سام کروس از شرکت مدیریت سرمایه گذاری ARK Invest ، هم می توان مجددا مواد را از یک باطری الکتریکی ماشین بازیافت نمود و هم اینکه باطری های استفاده شده را برای استفاده در یک دستگاه ذخیره سازی انرژی که نیاز به کارائی باطری کمی دارد، به فروش رساند .

با حرکت به سوی ذخیره سازی انرژی، شرکت های خودروسازی، سیستم انرژی پایدارتری را برای خودروهای الکتریکی و کامیون های خود ایجاد خواهند کرد.

همه خودروسازها بدنبال چنین طرحی نیستند

مرسدس، که اخیرا ذخیره سازی انرژی را آغاز نموده، اعلام کرده است که دیگر نمی خواهد به عرضه باطری های ذخیره انرژی برای خانه ها ادامه دهد. یکی از دلایل خروج آن این است که باطری های این شرکت در حالی که برای حمل وسایل نقلیه فوق العاده مناسب هستند، آنها را صرفا در خانه برای نگهداری انرژی قرار داد. برای باطری خودرو،  طراحی اضافی و با ویژگی های امنیتی خاصی مورد نیاز است که آنرا به یک محصول گران قیمت تبدیل میکند. این نکته ای است که با وجود تمام دلایل شرکتهای خودروسازی برای سرمایه گذاری در تکنولوژی ذخیره سازی انرژی، باید به آن توجه داشته باشند.

 

لینک اصلی:

https://singularityhub.com/2018/06/07/5-reasons-car-companies-are-betting-big-on-energy-storage/amp/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




ارسال